يكي از نيازهاي هر سيستم نت پايدار در كارخانه سيستم آناليز خرابي هاست و برنامه ريزي اقدامات پيشگيرانه اي كه از وقوع مجدد آن خرابي جلوگيري شود بين اقدام پيشگيرانه با نت پيشگيرانه كمي تفاوت وجود دارد ممكن است گاهي اوقات يك اقدام پيشگيرانه در برنامه نت پيشگيرانه قرار گيرد و ولي يك نت پيشگيرانه را نمي توان به عنوان يك اقدام پيشگيرانه در نظر گرفت!

تجهيزي از كارخانه خراب شده است ! معمولا" كارشناسان نت در تعمير آن چه انجام مي دهند؟ بعد از علت يابي و تعمير خرابي چه انجام مي دهند؟ چقدر نمودارهاي پاراتو و يا فراواني خرابي در كارخانه نقش دارد؟ آيا بعد از تعمير يك خرابي تجهيز به ثبت و ضبط مستندات بايگاني بسنده مي كنيد؟

آنچه مهم است اين است كه از خرابي ها بايد درس بگيريم! همانند آنكه از شكستها براي آينده بايد درس بگيريم! اما اين درس گرفتن بر اساس چه روش و چه عمقي برنامه ريزي شده است؟ بر اساس تجربيات افراد! يا حافظه آنها ! يا ثبت در نرم افزار نت كارخانه !

هر خرابي را مي توان به عنوان يك معلول كه دارنده يك علت مي باشد در نظر گرفت ولي علت كشف شده خودش مي تواند معلولي ديگر از علتي ديگر باشد و اين سير خطي ادامه داشته باشد و گاهي اوقات يك مسير خطي را هم طي نمي كند و اثر متقابل بين چند عامل ديگر ممكن است كه مسبب ظهور يك علت شده باشند.هر خرابي را بعنوان يك فرصت شناسائي و شناخت بيشتر عملكرد يك تجهيز در نظر بگيريد و بروي عوامل ايجاد خرابي آن تا چندين لايه عميق شويد و مسبب كليدي يا اصلي وقوع علل را شناسائي كنيد بعد از آن كار مهم تعريف اقدام پيشگيرانه مطرح مي شود كه با تعريف اقدامات متمركز بروي عوامل بوجود آورنده خرابي جلوي خرابي هاي احتمالي آينده از اين نوع را خواهيد گرفت. اما چه سيستمي كيفيت تعريف اقدامات پيشگيرانه و يا اصلاحي صحه گذاري مي كند و از كجا مطمئن هستيد كه اقدامات تعريف شده صحيح ، بهينه و به صرفه اقتصادي بوده است؟!!