بعد از محاسبه اثر بخشي كلي تجهيزات چه كار كنيد!؟

در بسياري از دوره هاي آموزشي ام در خصوص اثر بخشي کلي تجهيزات به جايي مي رسيم كه ملاحظه مي شود شركتها اين شاخص را هر ماه يا هر هفته محاسبه مي كنند و با داده هاي متغيير براي ماه يا دوره بعدي مجدد محاسبات تكرار مي شود و بر حسب اتفاق و انحرافات سيستم كارخانه، مقادير بالا يا پايين ميرود.

يكي از مهم ترين مباحث تكميلي پياده سازي اين شاخص ، اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه براي بهبود شاخص مي باشد در اين زمينه چند گام را بايد در نظر داشت.قبل از آنكه به بررسي اين گام ها پرداخته شود بايد نسبت به محاسبه صحيح و صحت داده هاي جمع آوري شده اين شاخص اطمينان حاصل شود زيرا كه كوچك ترين اشتباه و عدم آگاهي باعث انحراف و اتلاف هزينه اي فراواني در آينده مي گردد.

تاكيد مي گردد كه اگر براي اولين بار شاخص را محاسبه كرديد و با داده هاي محاسباتي بالاي 70 درصد برخورد كرديد مطمئنا” در سيستم اجرايي اين شاخص اشتباه و انحراف داريد و نياز است بازنگري كلي در آن داشته باشيد.

با پذيرش و رعايت پيش فرض فوق محاسبات شاخص انجام و OEE=55% شده است

ادامه نوشته

براي استقرار نت پايدار چگونه عمل كنيم؟ (قسمت اول)

يك از رموز موفقيت در كاهش توقفات ماشين آلات و تجهيزات كارخانه استقرار يك سيستم نگهداي و تعميرات پايدار است تا سلامتي تجهيزات و دارائي هاي سازمان را تضمين نمايد و شاخص اثر خشي كلي تجهيزات در حد بهينه و بالاي خود قرار گيرد.حد بهينه و بالاي متناسب شاخص اثربخشي كلي تجهيزات مدنظر است و نه فقط بالاترين حد آن صد در صد ، زيرا كه ميزان هزينه صرف شده براي بالا بردن ميزان شاخص بايد با مقدار سودآوري و افزايش بهره وري سازمان متناسب و متعادل باشد.

اما استقرار يك نت پايدار هنگامي اتفاق مي افتد كه سيستم نت سازمان مبتني بر دانش اپراتور ها و افرادي كه با تجهيزات و دارائي هاي سازمان در ارتباط مي باشند متمركز باشد و

ادامه نوشته

اثر بخشي كلي تجيهزات سيستم جديد پاداش ماهانه

"سيستم پاداش يا آكورد ماهانه كارخانه را بر مبناي شاخص اثر بخشي كلي تجهيزات پايه ريزي كنيد."

اين يك پيشنهاد برنده برنده براي كارخانجات است هم مشتري ، هم سهام داران كارخانه و هم پرسنل كارخانه از آن نفع مي برند.شاخص اثر بخشي كلي تجيهزات در سه سطح كليدي و مهم يك كارخانه شامل : دسترسي ، عملكرد و كيفيت بنا شده است.در مورد نحوه محاسبه و تعاريف اثر بخشي كلي تجهيزات مطالب زيادي ارائه داده ايم و تكرار آنها نيازي نيست.

امّا در كارخانجات ايران عموما" سيستم پاداش ماهانه و يا همان آكورد مبتني بر افزايش كميت توليد مي باشد و دقيقا" يك فرهنگ غير كيفي و ايجاد توقعات كاذب را در سازمان ايجاد مي كند.افزايش توليد يا اضافه توليد به چه مفهوم است؟ خط توليد چگونه بيش از ظرفيت تعريف شده اسمي تجهيزات و يا برنامه ريزي شده كارخانه مي تواند توليد كند؟ چگونه ممكن شده است كه اين ماه ظرفيت توليد بالا رفته است؟ و ... بعد از پذيرش اين مبحث در ماه هاي آتي چه پيش مي آيد؟ آيا اپراتور توليد با بيش از توان ظرفيت تجهيز مي تواند توليد كند؟ چه شده است كه توانسته است؟

ادامه نوشته

آشنائي با مفاهيم كايزن بعنوان يكي از اصول نت بهره ور فراگير

در مورد كايزن مطالب ، مقالات و كتب زيادي در ايران چاپ شده است و يكي از ابرازهاي بهبود در سازمانها مي باشد و طبق معمول وارداتي از كشور ژاپن است!

كايزن يكي از اصول و پايه هاي كليدي در مفاهيم پياده سازي نگهداري و تعميرات بهره ورفراگير مي باشد و تقريبا" بدون آن امكان اجراي نت بهره ور فراگير بسيار كم است با توجه به اينكه در خود نت بهره ور فراگير مبحث مشاركت عمومي پرسنل سازمان ملاك مي باشد و اين مشاركت همگاني در پياده سازي نت در كارخانه بايد يك جايي معنا و مفهوم شود كه منظور چيست؟ مشاركت كليه پرسنل توليد ، تضمين و نت و مهندسي و غيره به چه نحو و چه عمقي! آيا با اجراي روشهاي و دستورالعمهاي جديد مي توان اين مشاركت را بدست آورد؟

كايزن مي تواند پاسخگوي سوالات فوق باشد و با استقرار آن در سازمان مشاركت حداكثري پرسنل را در بهبود فعاليتهاي سازمان و نگهداري و تعميرات بدست خواهد آمد.

كايزن را نبايد خيلي سخت و پيچيده گرفت در زير مفاهيم كايزن و اصول و روش اجرا آن را مي بينيد.آنچه كه مهم است با روش ، نظم و سيستم هميشه نمي توان  كايزن را مستقر كنيد! در كايزن يك نوع خلاقيت و ابداع نهفته است و اين وقتي پيش مي آيد

ادامه نوشته

سوالات و ابهامات پياده سازي شاخص OEE

ديروز كلاس اثربخشي كلي تجهيزات در مشهد براي كارخانجات فعال در زمينه صنعت خودرو برگزار شد در اين كلاس مباحث و اصول و نحوه اجراي اين شاخص بررسي شد وليكن سوالات و ابهامات شركت كنندگان در اين كلاس نشانگر تصور اشتباه و نحوه نادرست اجراي و پياده سازي اين شاخص در كارخانجاتشان داشت حدودا" از شش كارخانه نسبتا" فعال و بزرگ شركت كرده بودند و اكثرشان مشكلات زيادي داشتند برخي از سوالات مطرح شده آنها را به صورت كلي در اينجا مي آورم.

۱- مشاهده مقدار منفي در داده هاي بخش عملكرد شاخص اثربخشي كلي تجهيزات؟

۲- از يك تجهيز براي توليد دو الي سه محصول در يك شيفت كاري استفاده مي شود شاخص چگونه محاسبه مي شود؟

۳- شاخص اثر بخشي كلي تجهيزات را مشتري يا نماينده او و يا مشاور ايزو تي اس براي تمامي تجهيزات خط توليدمان خواسته است چگونه محاسبه كنيم و شاخص كلي را در آوريم؟

۴- شاخص اثربخشي كلي تجهيزات كارخانه ما هميشه بالاي ۹۰ درصد است؟!

5- حذف مقادير شاخص او اي اي در صورت و مخرج كسرهاي ضرب شونده و عدم نياز به محاسبه ميزان توقفات تجهيزات ؟

6- شاخص او اي اي را براي يك واحد كارخانه چگونه محاسبه كنيم؟

7- آيا مقدار زمان استراحت براي صرف غذا و چاي و نماز را در مقادير سطح دسترسي بياوريم؟

8- سازه گستر سايپا از ما خواسته است كه بازه زماني سطح دسترسي را بر مبناي 24 ساعت محاسبه كنيم چگونه ؟ درست است؟ چرا؟

قبلا" در يك از مطالب سايت در چند هفته اخير مقاله اي را تحت عنوان نقش شاخص اثر بخشي کلي تجهيزات OEE در نگهداري و تعميرات کارخانجات صنعت خودرو و چک ليست ارزيابي آن قراردادم اين مقاله در مجله سامانه در زمان برگزاري كنفرانس نت در تهران چاپ شد ولي سوالات فوق باعث شده كه مطالبي مفصل در خصوص نحوه و مشكلات پياده سازي شاخص اثربخشي كلي تجهيزات آماده كنم و در يكي از مجلات صنعت خودرو كشور چاپ شود.اگر شما نيز سوالاتي داريد و با مشكلاتي در اجرا مواجه شده ايد مطرح كنيد تا بررسي شود.

توقعات ما از نرم افزارهاي نگهداري و تعميرات چيست؟!

در پيام يك از دوستان گرامي و خوانندگان سايت در خصوص نرم افزاهاي نت (آيا به نرم فزار نتCMMS نياز داريم؟) آمده است:

بالغ بر 10 شرکت نرم افزاری رو میشناسم. فکر می کنم قبل از خرید نرم افزار باید آنچه را از نرم افزار توقع داریم در نظر بگیریم. خیلی از نرم افزار ها واقعا برای صنایع متوسط و کوچک غیر کاربردی اند. در شرکت ما (کاشی ستاره میبد) از نرم افزار نت استفاده می کنیم و تا حد زیادی به آنچه توقع داشتیم از نرم افزار رسیده ایم.البته پارامترهای زیادی هستند که هنوز در دستور کارمان هستند.

 

جلالي : با سلام به همه همكاران :
توقعات خريدار از نرم افزار مي تواند انحراف ايجاد كند همان مشكلي كه اكثر نرم افزار هاي ايراني دارند همين است كه پايه نرم افزارهايشان بر اساس توقعات اولين كارخانه استفاده كننده حال بزرگ و يا كوچك(آن هم در ايران!) نوشته شده است و

ادامه نوشته

تجهيزات متوقف نمي شوند پس هستيم!

جمله فلسفه ي نگهداري و تعميرات بهره ور فراگير : " تجهيزات متوقف نمي شوند پس هستيم! "

عدم خرابي يا عدم توقف تجهيزات!

گاهي اوقات در كلاسهاي آموزشي و يا در جلسات مديران نت و كارخانه با واژه هاي معمول وليكن قابل تعمق مواجه مي شوم و اين موضوع حتي در برخي كتابهاي نت گاها" مشاهده مي شود.اين واژه ها يا جملات با عناوين عدم خرابي تجهيزات و هدف گذاري براي رساندن خرابي تجهيزات به حد صفر استفاده مي گردد!!

شموليت برنامه ريزي و فعاليت هاي سيستم هاي نگهداري و تعميرات براي عدم خرابي تجهيزات بازه كوچكي است، بهتر است بگوييم:" عدم توقف تجهيزات! " زيرا در مبحث عدم توقف تجهيزات عامل عدم خرابي تجهيز يكي از چند عامل موثر در عدم توقف دستگاه است براي همين سيستم هاي نگهداري و تعميرات بهره ور فراگير پياده سازي و اجرا مي گردد و بدنبال عدم توقف تجهيزات و توليد مستمر و پايدار با كيفيت يكنواخت مورد رضايت مشتري مي باشند. لذا نقش برخي از شاخصهاي نگهداري و تعميرات بهره ور فراگير كه اين دامنه را پوشش مي دهند كليدي تر و نمايان تر مي گردد مثل شاخص اثر بخشي كلي تجهيزاتOEE  كه بروي عدم توقف تجهيزات و علل بروز آنها تمركز خوبي دارد و لذا شاخص سلامت تجهيز احتساب مي گردد.

عامل اصلي خرابي هاي اتفاقي تجهيزات چيست؟ يا كيست!؟

عوامل مختلفي در بروز يك خرابي براي تجهيزات وجود دارد همانند : طراحي نا مناسب تجهيز ، بكاربردن قطعات نامرغوب ، استفاده نا مناسب از تجهيز ، عدم اجرا صحيح سيستم نت پيشگيرانه ، استفاده از مواد نامرغوب ،‌ كمبود آموزش و مهارت و خطاهاي انساني ... وليكن به نظر مي رسد عامل عمده خرابي هاي اتفاقي تجهيزات (اضطراري) در كارخانه اپراتور هاي توليد هستند و در اين خصوص عوامل كمبود آموزش ، مهارت و خطاهاي انساني (جدا از عوامل بي انگيزگي و خراب كاري هاي عمدي) بيشترين نقش را ايفا مي كنند در واقع اگر به بررسي موشكافانه و يا همان علت ريشه اي وقوع خرابي ها بپردازيد اكثر مواقع يكي از علل ريشه اي بارز در وقوع خرابي در تجهيزات به اپراتور و يا بهتر است بگوييد استفاده كننده از تجهيز بر مي گردد.

امروزه در سازمانها و كارخانجات محور اصلي بهره وري و بهبود افراد ...

ادامه نوشته