نقش OEE (اثر بخشي کلي تجهيزات) در کارخانجات فعال در صنعت خودرو (اول)
در قسمت صفرم اين مجموعه سوالاتي طرح شد در اينجا پاسخ آن سوالات بر اساس تجربيات کسب شده در کاخانجات داده مي شود.آيا اين شاخص براي تامين کنندگان قطعات خودرو و هم چنين براي دو تامين کننده قطعات خودرو سازان اثري داشته است؟
ممکن است تاکنون سيستم و يا متولي براي بررسي و اندازگيري آن تعريف نشده باشد و يا اينکه اطلاعات آن در دسترس نباشد وليکن براساس بازديدهاي مختلفي که از کارخانجات تامين کننده قطعات خودرو در قالب آديت فعاليتهاي نگهداري و تعميرات و يا آديتهاي سيستمي مبتني بر خواسته هاي مشتري ؛ صورت گرفته است (حدود بيش از 20 کارخانه) اثر قابل ملاحظه و نماياني نداشته است و در اکثر آنها به دليل الزام مشتري در حد پاس کردن صوري و کاغذي آن پيش رفته اند و بسيار معدود کارخانجاتي بوده اند که اين شاخص را ابتدا جدي بررسي کرده وليکن بعد از گذشت زمان کم کم کنار گذاشته شده است و در حد همان گزارشهاي کاغذي افت کرده است.عوامل زير مي تواند دلايلي براي اين کم اثري باشد:
1- عدم شناخت کافي و اصولي از مباني شاخص اثر بخشي کلي تجهيزات
2- نبود استراتژي براي پياده سازي اين شاخص در کاخانجات
3- عدم تعهد مديريت ارشد سازمان در پياده سازي اين شاخص
4- نبود آموزشهاي کلاسيک و کارگاه هاي عملي
5- پراکندگي داده ها ، عدم صحت و دقت آنها در سطح واحدهاي کارخانه
6- ضعف همکاري و مشارکت کليه واحدهاي سازمان در پياده سازي شاخص