دوم مارس سال 2006 ، یکی از اپراتورهای شرکت عظیم نفتی BP ، نشت نفت از حفره ای یک چهارم اینچی در یکی از خطوط انتقال نفت در آلاسکا را شناسایی نمود. بررسی انجام شده توسط کارشناسان شرکت ،  خوردگی گسترده 16 مایل از 22 مایل لوله کشی انتقال نفت را نشان میداد .

 سرانجام ، کشف انجام شده منجر به توقف استخراج نفت (وجهت تعویض 16 مایل لوله انتقال نفت ) در یکی از بزرگترین میدانهای نفتی آمریکا به میزان 400 هزار بشکه در ماه آگوست2006 گردیده که این تصمیم شرکت BP قیمت نفت در بازار داخلی آمریکا را به میزان 8 سنت افزایش داد. 

سود از دست رفته برای شرکت BP و شرکایش همچون  Exxon Mobil   و   Conoco   به رقم مبهوت کننده 28 میلیون دلار در روز (بعبارت دیگر بیش از یک میلیون دلار در هر ساعت رسید) . این درحالتی بود که هنوز تاثیر طولانی مدت از دست دادن مشتریان و بازار مدنظر قرار نگرفته بود.

در اینجا نکته ای نهفته است . بسیاری از مدیران ارشد  به نگهداری و تعمیرات همچون مقوله ای هزینه ای نگاه میکنند. حقیقت اینست که  نگهداری و تعمیرات تاثیری شگرف بر روی فاکتورهای رقابتی هر شرکت در بازار بویژه در شرکتهای "وابسته به تجهیزات " همچون صنایع نفت ، شیمیایی ، فلزی ، الکتریکی و نظایر آن  دارد.  هر دقیقه ای که ماشین شما برای انجام تعمیرات اضطراری متوقف گردد بمعنی از دست دادن تولید و کاهش فروش میباشد.

درس اول :

نگهداری و تعمیرات و قابلیت اطمینان تاثیر زیادی بر درآمدهای شرکت دارد. مشکلات کوچک میتوانند پول زیادی را از شرکت شما ناپدید نمایند.

2- تاثیر نت بر درآمد شرکت  :         

با بررسی های انجام شده در شرکت BP، هزینه تعویض 16 مایل از خطوط لوله انتقال نفت به میزان 100 میلیون دلار برآورد شد که 30 میلیون دلار آن مربوط به خرید لوله جدید میگردید . هزینه های مربوط به کارگران متخصص برای انجام کارهایی همچون جوشکاری لوله ها از جمله هزینه های دیگر برآورد شده بود . بعلاوه ، شرکت BP ، سه کارشناس متخصص خارجی جهت بررسی و تهیه برنامه بهبود وضعیت خوردگی لوله های نفت را به خدمت گرفت.

یادآور میشویم که آنچه تا کنون بیان گردید مربوط به هزینه های مستقیم نیروی انسانی و اقلام مصرفی بوده است. جریمه ها ، بدهی ها و هزینه های قانونی (حقوقی) باید به لیست فوق اضافه گردد.

درس دوم :

 نگهداری و تعمیرات و قابلیت اطمینان بر هر دو طرف  موضوع درآمد تاثیر گذار خواهد بود : بازارفروش و قیمت  تمام شده محصول . این موضوع بیانگر توان تاثیر آن بر بروز نوسان بزرگ در منافع شرکت میباشد.

3- هزینه بالا در نگهداری و تعمیرات ضعیف :

بودجه شرکت BP جهت کنترل خوردگی لوله های خط انتقال نفت آلاسکا در سال 2006 به میزان 71میلیون دلار پیش بینی شده بود. این مقدار 15درصد بیش از سال 2005 و 80 درصد بیش از سال 2001 بود. این مقدار شامل هزینه تعویض و تعمیرات نمی گردید.

آیا بودجه درنظرگرفته شده کافی بود؟ یقینا خیر.

شرکت BP  71میلیون دلار برای نگهداری از تجهیزاتی درنظر گرفته بود که سالیانه نزدیک به 10 بیلیون دلار درآمد نصیب آن می نمود.

درس سوم :

 نگهداری و تعمیرات و قابلیت اطمینان یک استراتژی سرمایه گذاری بلند مدت بوده و مکانی برای پرش های سریع نیست.

4- هزینه های پنهان در نگهداری و تعمیرات و قابلیت اطمینان :

 بازی انتقاد و سرزنش دارد شروع میشود. انگشت اتهام کم کاری به سوی بخش نگهداری و تعمیرات شرکت نشانه گرفته شد. آنچنانکه مدیر این بخش از شغل خود استعفا داد. مدیریت ارشد BP با اوقات تلختی قانون گذاران آمریکایی در واشنگتن مواجه شد بطوریکه شرکت بخاطر خطاهای نگهداری و تعمیرات خطوط انتقال نفت  وجه خود را از دست داد. شرکت مجبور به پاسخگویی به اتهام عمدی بودن توقف جهت افزایش قیمت نفت ، گردید. ...

درس چهارم :

ضعف در نگهداری و تعمیرات و قابلیت اطمینان هزینه های پنهانی را در پی داشته که بمراتب بیشتر از هزینه های تعویض و تعمیرات میباشد.

5- پرخرج ترین کلمه در نگهداری و تعمیرات  :

به یکی از اخبار منتشر شده از شرکت BP  توجه کنید : " شرکت BP ... توقف منظم و فازبندی شده ای درمیدان نفتی  خلیج  Prudhoe  را برای ردیابی خوردگی غیرمنتظره شروع کرده بود..." کلمه کلیدی در این  خبر چیست؟ " غیرمنتظره

در نگهداری و تعمیرات ، کلمه " غیرمنتظره " مترادف کلمه  " اضطراری " بوده  و تعمیرات اضطراری یقینا بسیار پرخرج تر از نت برنامه ریزی شده انجام میپذیرد. زیرا تعمیرات اضطراری به معنی توقفات اضطراری (اتفاقی) میباشد. تلفن در نیمه های شب زنگ میزند .  عیب یابی سریع . تامین و دریافت سریع قطعات . کارهای با عجله. انجام کارتا وقتیکه تعمیر به اتمام برسد.

درس پنجم :                                                                                                             

پرخرج ترین کلمه در نگهداری و تعمیرات ، کلمه "غیرمنتظره" میباشد و  زمانی برای شما اتفاق می افتد که نگهداری وتعمیرات را بطرز صحیحی انجام ندهید.

6- دومین کلمه پرخرج در نگهداری و تعمیرات :

براساس گزارشات منشتر شده ، اولین شخصی که نشت نفت را شناسایی نمود ، یکی از اپراتورهای BP بوده و این کشف منجر به توقف گردید. حالا مشکل بزرگ در اینجا کلمه اپراتور است. زیرا زمانی اپراتورها اولین نشانه های بروز اشکال در تجهیزات را شناسایی میکنند که معمولا خیلی دیر شده است.  این موضوع شبیه انتظار برای جلوگیری از سکته قلبی در انسان است بطوریکه تا زمان بروز اولین علائم مشکل قلبی صبر نمائیم . توجه کنید که نت مدرن تابع تعمیر نیست. اگر پرسنل نگهداری و تعمیرات شما منتظر اعلام و درخواست اپراتورها می مانند ، انگار شما در حال اسکیت  بازی بر روی یخ هستید. بیشترین حجم نگهداری و تعمیرات مربوط به تعمیرات اضطراری است و شرکتهای زیادی بخاطر یک خرابی کوچک ، شکستهای بزرگ تجاری را متحمل میگردند.

درس ششم :                                                                                                          

نگهداری و تعمیرات و قابلیت اطمینان نباید تا زمان بروز یک حادثه رها شود. هدف جلوگیری از بروز هرگونه حادثه است.

7- زمان ، پول است :

مراحل نگهداری و تعمیرات  را میتوان در سه مرحله خلاصه نمود : 

1-       عیب یابی مشکلات

2-       برنامه ریزی و زمانبندی تعمیرات

3-       انجام تعمیرات

راز نگهداری و تعمیرات صحیح در گام اول آنست ، یعنی : عیب یابی . زیرا  ارتباط مستقیمی بین زمان عیب یابی و هزینه های نت وجود دارد.

بعبارت دیگر ، هرچه قدر شما بتوانید مشکلات را زودتر عیب یابی کنید ، تعمیرات زودتر ، ارزان تر و ساده تر انجام میگیرد.

درس هفتم :                                                                                                            

در نگهداری و تعمیرات ، زمان ، پول است. تاخیر در عیب یابی بمعنی اصلاحات پرخرج خواهد بود.

8- حقیقتی در زمینه خرابیهای تجهیزات :

حفره یک چهارم اینچی در لوله انتقال نفت شرکت BP بصورت ناگهانی در نیمه های یک شب رخ نداده است بلکه همانند بسیاری از خرابیهای دیگر، در یک دوره زمانی هفتگی ، ماهیانه و یا حتی سالیانه توسعه یافته است. حقیقت اینست که اشکالات تجهیزات در حد ناچیزی آغاز گردیده و باگذر زمان وخیم تر شده و در ادامه با نشانه های هشدار و اعلام خطر آشکار میگردد. نشانه های اعلام خطر میتواند تغییر ناچیزی در ضخامت باشد – همچون ضخامت لوله انتقال نفت در شرکت BP ، یا تغییرات کوچک در حرارت ،ارتعاش یا میزان سروصدا باشد .

کلیه تغییرات ایجاد شده بوسیله حواس انسانی قابل ردیابی نمی باشد. اما میتواند بوسیله تجهیزاتی که برای همین منظور طراحی شده است آشکار گردد. این موضوع چیزی است که از آن به CM یا نت پیشگویانه اشاره میگردد. با تکنولوژیهای پیشرفته در آنالیز ارتعاش ، اشعه مادون قرمز ، فراصوت ، آنالیز روغن ، آنالیز جریان موتور و آزمونهای غیرمخرب ، تکنسین های آموزش دیده میتوانند بصورت دوره ای وضعیت تجهیزات را بازرسی و کنترل نموده و نشانه های هشدار دهنده را در اولین زمان ممکن ردیابی نمایند. اختلاف بین زمان ردیابی اشکالات در برنامه PdM و زمانیکه یک اپراتور  آنها را ردیابی میکند بسیار زیاد است. بیاد داشته باشد ، زمان عیب یابی معادل پول است – پول زیاد.

درس هشتم :                                                                                                          

نت پیشگویانه باید قسمت جدایی ناپذیر از استراتژی قابلیت اطمینان و حداقل 50 درصد از کار نگهداری و تعمیرات شما باشد .

9- قطع ارتباط بین مدریت و نگهداری و تعمیرات :

باوجود تاثیر انکار ناپذیر نگهداری و تعمیرات و قابلیت اطمینان بر روی مسائل تجاری شرکت ، در بسیاری از دانشگاهها به این موضوع پرداخته نمی شود. بطوریکه بسیاری از مدیران ارشد واقعا چیزی درباره عملکرد نگهداری و تعمیرات نمی دانند. آنچه مدیران در باره نت میدانند آنست که نت معمولا  بزرگترین هزینه قابل کنترل در کارخانه میباشد. وازاینرو تجهیزات بکارگرفته میشوند تا زمانیکه ضربه ببینند. آنها نگهداری و تعمیرات را راهی آسان برای کاهش بودجه و صرفه جویی در هزینه ها می بینند. عیب اینجاست که مدیران تاثیر طولانی مدت عواقب اینکار را درک نکرده و معمولا از آن می گریزند- البته برای مدتی چون نت به سراغ آنها می آید!!!

درس نهم :                                                                                                               

نت و قابلیت اطمینان باید از جانب مدیریت حمایت و پشتیبانی گردد. این موضوع سرمایه گذاری جهت بهینه سازی است ، نه هزینه ای جهت به حداقل رساندن خرابیها.

10 - چگونه قابلیت اطمینان ، ثروت و امتیاز رقابت پذیری خلق می کند :

به نمونه هایی از تجارب موفق نت در شرکت های آمریکایی  توجه نمائید:

- یک شرکت داروسازی بزرگ توانست هزینه های تعمیرات خود را به میزان 33 میلیون دلار کاهش داده و نسبت تولید خود را افزایش دهد.

- یک شرکت تولید کننده فولاد با کاهش موجودی کالا تا 40 میلیون ، هزینه های تعمیرات تا 50% نسبت تولید خود را تا 17% و کیفیت تولید را تا 20% افزایش داده و از شرایط ورشکستگی به شرایط سودهی و رقابت در بازار فولا د دست یافت.

-یک شرکت شیمایی با کاهش 22درصدی هزینه تعمیرات در طول دوسال توانست به میزان 15میلیون دلار به سود کارخانه اضافه نماید.

درس دهم :                                                                                                               

نت و قابلیت اطمینان در صف اول تولید ثروت و افزایش قابلیت رقابت پذیری شرکت  قرار دارد  .