آموزش در نگهداری و تعمیرات
همه می دانیم مبحث آموزش بسیار مهم است و باعث ارتقاء پرسنل و مهارتهای آنها می شود اما چیزی که در این امر کمتر مورد نظر قرار می گیرد نحوه و نوع آموزش می باشد یادم هست پارسال مقاله ای تحت عنوان 90 درصد تمامي آموزشهاي بي ارزش است در وبلاگ آوردم این مقاله کمک زیادی به من کرد و ایده های خوبی را برای تسریع فعالیتهای آموزشی در واحد و برای خودم داشته است یادمان باشد واحد نت فقط به دوره های تخصصی و فنی مرتبط با مباحث نگهداری و تعمیرات نیاز نمی باشد بلکه باید مدیر واحد نیازهای بالقوه و بالفعل پرسنل خودش را به لحاظ ارتباطات و مهارتهای گزارش نویسی و یا انگیزشی نیز مد نظر داشته باشد .نکته مهمی که در امر آموزش نهفته است این است که شما نیاز آموزشی خود و پرسنل خورد را پگونه تشخیص می دهید و آیا برای آن سیستم دارید یا روش یا ایده خلاقانه ای!
دو سه سال پیش که مشاوره در زمینه سیستمهای ایزو تی اس در کارخانجات مختلف با همکارانم در شرکت می دادیم یکی از مباحث سیستم آموزش همین موضوع بود که گونه نیازهای آموزشی سازمان شناسائی شود و فرمها و روشهای مختلف مرتبط با موضوع را با هم بحث می کردیم از پیشنهادات و نمونه های کاری مشاوران خارجی نیز بهره زیادی بردیم و به کارخانجات این سیستم را توصیه می کردیم .
اما با گذشت زمان به تجربه کسب کردم که روش و سیستم مدون خاصی نمی تواند پاسخگو نیازسنجی های دقیق آموزش های مورد نیاز یک واحد یا سازمان باشد و فقط این روشها و متد ها بدرد مکتوب کاری و حفظ سوابق می خورد برای آیندگان !
برای واحد نگهداری وتعمیرات پیشنهاد جدیدی دارم به نظر من برای هر واحدی از سازمان راه خاصی وجود دارد که با واحد دیگری می تواند فرق کند برای آنکه به نیازهای آموزشی واحد نگهداری و تعمیرات سازمان خودتان دست یابید به صدای تجهیزاتتان گوش کنید ! این برای مدیریت فعالیتهای نت خودتان نیز صادق است ! صدای نهفته در درون تجهیزات کارخانه شما به شما می گوید چه دوره آموزشی را نیاز دارید و باید آن را برگزار ، اجرا و تجربه کنید! پس بی خودی خودتان را با فرمها و جلسات و غیره سرگرم و علاف نکنید.
نگهداری و تعميرات بهره ور فراگير TPM