جزئيات معيارها و شاخصهاي انتخاب سيستم CMMS            


با توجه به موارد فوق براي طراحي سيستم مناسب نت سئوالات ذيل بايد مورد بررسي قرار گيرد:

  • نگهداري و تعميرات بر روي چه تجهيزاتي انجام خواهد گرفت؟
  • كداميك از استراتژي هاي مختلف نت بر روي تجهيزات اعمال خواهد شد؟ استراتژي نگهداري و تعميرات بر كداميك از روش‌ها  مطرح مبتني خواهد بود؟
  • سطوح تعميراتي براي تقسيم‌بندي وظايف فني تعميراتي چگونه خواهد بود؟ چه رده‌هاي تعميراتي براي فعاليت‌هاي نت تجهيزات در نظر گرفته مي‌شود؟
  • سطوح تعميراتي فوق توسط چه واحدهايي از سازمان انجام خواهد گرديد؟
  • محل انجام فعاليت‌هاي نت براي هر كدام از رده‌هاي تعميراتي، كجا و چگونه است؟ نوع فعاليت‌ها و ارتباط و وابستگي آنها چگونه خواهد بود؟
  • در ساز و كار انجام فعاليت‌هاي تعميراتي چه نقشي براي سطوح سازماني مختلف و رده‌هاي اجرايي يا مديريتي در نظر گرفته مي‌شود؟
  • واحدهاي تعميراتي و ساير واحدهاي سازمان از جمله سازمان‌هاي پشتيبان با چه ساختار تشكيلاتي شكل خواهند گرفت؟ نقش و وظيفه هر كدام در زمينه نت چه خواهد بود؟
  • امكانات مورد نياز انجام فعاليت‌ها و فرآيندهاي نت توسط چه رده‌هايي تأمين شده و چگونه در اختيار تعميركاران يا مجريان نت قرار خواهد گرفت؟
  • براي انجام فعاليت‌ها و فرآيندهاي سيستم نت چه اطلاعاتي و مابين كدام رده‌هاي سازمان و در چه سطحي بايستي مبادله شود؟
  • براي جريان يافتن اطلاعات در هر سطح و هر زمينه فني يا پشتيباني، مديريتي و يا اجرايي چه محمل هايي مناسب است و چه فرآيندي در سازمان طي خواهد شد؟
  • ابتدا و انتهاي جريان عمليات و فرآيند مناسب براي هر عمليات مرتبط با نت كجا و چگونه است؟
  • چه اطلاعات مبنايي براي تغذيه اطلاعاتي عمليات و فرآيندهاي نت مورد نياز و با چه فرمت و ويژگي‌هايي قابل ارائه است، چگونه تدوين و چگونه ذخيره‌سازي شود؟
  • نحوه تبادل اطلاعات بين رده‌ها و واحدها و اجزاء سازمان چگونه خواهد بود؟
  • آيا نياز به اطلاعاتي براي ارزيابي سيستم، محاسبه هزينه‌ها/ مصرف اقلام و عملكردها در سطوح مختلف صفي و ستادي وجود دارد؟  تدوين گزارش چگونه صورت پذيرد؟
  • آيا در تخصيص امكانات بويژه منبع نيروي انساني براي انجام فعاليت‌هاي نت محدوديت وجود دارد؟ محدوديت‌ها چگونه اعمال مي‌شود؟
  • براي جريان يافتن اطلاعات و اجراي سيستم مطابق برنامه، كنترل‌هاي لازم چگونه خواهد بود؟
  • براي استفاده از سوابق تعميراتي تجهيزات، ثبت، بايگاني و ذخيره‌سازي اطلاعات بازخور، چگونه خواهد بود؟
  • شرايط، موقعيت‌ها و حالتهاي مختلفي كه براي تجهيزات و يا سازمان بكارگيرنده و پشتيبان ايجاد مي‌شود، چگونه است؟
  • استفاده از منابع بيروني يا پيمانكاري و يا خدمات گارانتي از سازمانهاي ذيربط با چه ويژگي‌هايي انجام مي‌پذيرد؟
  • ارتباط سازمان‌هاي بكارگيرنده تجهيزات، رده‌هاي تعميراتي، سازندگان و... در چه فرآيندي و با چه ويژگي‌هايي تعريف مي‌شود؟
  • براي بهبود مستمر سيستم چه ويژگي‌هايي و در خصوص كدام عناصر و اجزاء سيستم و سازمان و ساير پارامترها بايد مورد ملاحظه قرار گيرد؟

و شايد چندين سئوال ديگر كه پاسخ به آن، اجزاء طراحي، فرمول‌هاي محاسباتي، نوع گزارشات، گردش اطلاعات، ويژگي شبكه، سطح هوشمندي سيستم مكانيزه، سطوح دسترسي به اطلاعات سيستم و ساير پردازش‌ها و ويژگي‌ها را مشخص خواهد نمود و در تعاملاتي كه حسب نياز سازمان بكار گيرنده تبيين مي شود حول محورهاي ذيل تعريف و تدوين مي‌گردد:

  • ويژگي سازمان
  • ويژگي تجهيزات
  • ويژگي موقعيت‌ها و شرايط
  • محدوديتهاي منابع و پشتيباني
  • ويژگي سيستم و محدوديت‌ها
  • ويژگي فرآيندهاي نت
  • ويژگي ارتباطات، تعاملات و بسترها

ذيلا جزئيات مرتبط با هر كدام از معيارهاي عنوان شده در بالا آورده شده است:

  1. ويژگي سازمان
    • پراكندگي رده‌هاي بكارگيرنده از لحاظ جغرافيايي
    • مديريت‌هاي مجزاي عملياتي/ تعميراتي / پشتيباني
    • سطوح سازماني (عرضي و طولي) متغير متناسب با شرايط
  2. ويژگي تجهيزات
    • ويژگي فعاليت‌هاي نت
    • وابستگي فعاليت‌هاي نت
    • تعدد نوع پريود فعاليت‌هاي پيشگيرانه
    • همپوشاني فعاليت‌هاي نت
    • تعدد محل انجام فعاليت‌هاي نت
    • سطح‌بندي فعاليت‌هاي نت (رده‌بندي)
    • فعاليت‌هاي كنسرواسيون و خروج از كنسروه اقلام در شرايط عدم وجود نياز به عمليات تجهيز
    • تغيير نوع فعاليت‌ها حسب تغيير محيط نگهداري و عمليات (انبار/عمليات)
    • تغيير در مقدار پريود فعاليت‌ها بسته به موقعيت و شرايط (بويژه بحران )
    • تغيير در اطلاعات پايه فعاليت‌ها مثل ابزارهاي انجام نت بسته به شرايط (بويژه بحران )
    • تعهدات گارانتي و چندگانه بودن آن براي تجهيزات يا سازندگان مختلف
    • امكان همزماني برنامه انجام فعاليت‌هاي نت در رده هاي مختلف
    • لزوم برنامه ريزي انجام فعاليت‌هاي تعميراتي رده‌هاي غيروابسته در سطوح بالاتر تعميراتي بعد از بازرسي‌ها و اعلام سطوح پائين‌تر در شرايط مختلف عادي/بحران
    • وابستگي تجهيزات به يكديگر در عمليات و تعميرات (در بعضي از سيستم‌ها)
    • قطعات و اجزاء زمان‌دار و داراي اهميت سابقه در جابجايي روي تجهيزات مختلف كه آنها نيز در رده‌هاي مختلف جابجا مي‌شوند.
    • تجهيزات بهينه سازي شده
    • تجهيزات به غنيمت گرفته شده/به غنيمت داده شده
    • موبايل بودن تجهيزات
    • پيچيدگي تكنولوژيكي (مخابرات/مكانيك/هيدروليك/ اويونيك و...)
  3. ويژگي موقعيتها و شرايط

موقعيت عادي

    • موقعيت بحران
    • موقعيت‌هاي ويژه
    • موقعيت و شرايط استقرار تجهيز
    • عمليات (توليدي/خدماتي)
    • اورهال يا تعميرات اساسي/بازسازي/بهينه‌سازي (در مراكز بازسازي)
  1. محدوديت‌هاي منابع و پشتيباني
    • كمبود/نبود قطعات ومواد (محدوديت انجام فعاليت‌ها/محدوديت برنامه‌ريزي) بويژه درشرايط بحران
    • كمبود/نبود ابزار و تجهيزات تعميرات (محدوديت انجام فعاليت‌ها/محدوديت برنامه‌ريزي) بويژه درشرايط بحران
    • كمبود/نبود تخصص‌ها (محدوديت انجام فعاليت‌ها/محدوديت برنامه‌ريزي) بويژه درشرايط بحران
    • شرايط خاص استفاده از منابع خارج از سازمان
    • بسترهاي نامناسب ارتقاء پرسنل تعميراتي  و جابجايي در سازمان و مسئوليت‌هاي نامتقارن و در نتيحه نبود پرسنل کارآمد در جاي مناسب
  2. ويژگي‌هاي سيستم و محدوديتها
    • استراتژيها و رويكردهاي مختلف نت: Preventive Maintenance,Corrective Maintenance, Emergency Maintenance, Predictive Maintenance,
    • محدوديت در استفاده بعضي سيستم ها يا اجزاء آنها مثل TPM و زيرسيستمهاي مشاركت پرسنل و...
    • بهپويي سيستم‌ها.
    • اجراي سيستم بصورت جامع و يكپارچه.
  3. ويژگي فرآيندهاي نت

كنترل موقعيت جغرافيايي تجهيزات در پروسه هاي مختلف از ديد كنترل اموال.

    • فرآيند انجام فعاليت‌ها و بازخورها.
    • فرآيند انجام بازرسي هاي فني و بازخورها.
    • فرآيند انجام بازرسيهاي ستادي و مديريتي و بازخورها.
    • فرآيند انجام و ثبت سفارش و كنترل موجودي تعميرات و مصرف اقلام.
    • فرآيندهاي عادي/ويژه براي تمامي عمليات نت.
    • اعلام وضعيت تجهيزات.
    • تعهدات گارانتي و فرآيندهاي انجام فعاليت‌هاي مرتبط.
    • جابجايي تجهيزات بين رده‌ها. فرآيند اعزام تجهيزات براي بازسازي.
  1. ويژگي ارتباطات و تعاملات و بسترها.
    • محدوديت شبكه
    • محدوديت مخابرات
    • محدوديت امنيت اطلاعات
    • ويژگي تعاملات بين رده‌هاي (عملياتي/تعميراتي/پشتيباني)
    • ويژگي تعاملات بين سيستمي در سيستم‌هاي يكپارچه (سيستم‌هاي كنترل وجودي / كنترل اموال و...)
  2. ساير ويژگي‌ها
    • كدينگ اقلام و مشخصه ها در يك سيستم يكپارچه با ساير سيستم‌هاي مكمل


نتيجه‌گيري

طراحي و پياده‌سازي يك سيستم مديريت نگهداري و تعميرات مكانيزه در سازمانهاي مختلف با عنايت به ويژگي‌ها و پيچيدگي‌هايي كه در اجزاء مرتبط با سيستم، فرآيندها و سازمان با ساختار متغير بويژه در شرايط بحران وجود دارد و در خصوص تجهيزاتي كه پيچيدگي خاص دارند امكان‌پذير است. اين سيستم تفاوتي آشكار با سيستمهاي نت مرسوم كه براي تجهيزات معمولي استفاده مي شدند دارد.  توجه به اين ويژگي‌ها و پيچيدگي‌ها از جملة الزامات طراحي و پياده‌سازي يك سيستم نت مناسب است.         
سيستمهاي مکانيزه تعميرات و نگهداريCMMS)( قسمت اول

سيستمهاي مکانيزه تعميرات و نگهداري(CMMS) قسمت دوم          
منابع

[1] Winston C, N.,"Administration and Training: Keys to CMMS Implementation Success", Plant         maintenance, 2003, online at  http://www.mt-online.com/articles/0402_admintraining.cfm?pf=1
[2] Weir B. "Computerised Maintenance Management Systems (CMMS)", Plant maintenance, 2003, online at  http://www.plant-maintenance.com/articles/CMMS_systems.shtml
[3] "COMPUTERISED MAINTENANCE MANAGEMENT SYSTEMS (CMMS)", online at
            http://student.ce.luth.se/gu/lp3/abd004/400cea01857aa/CMMS.pdf
[4] What is CMMS, online at http://www.reliabilityweb.com