نگهدراي و تعميرات بهره ور فراگير TPM (قسمت دوم)
TPMركن اول5S
TPMبا5S شروع مي شود . وقتي محيط كار تميز نباشد مشكلات به خوبي شناخته نمي شوند. نظافت و سازماندهي محل كار به تيمها كمك ميكند كه مشكلات را ببينند. اولين قدم ديدن ايرادات است.5S در واقع بنيان و زيرساخت استقرار نظامTPM در سازمان می باشد.
5S تشکيل شده است از پنج اصل زير:
SIRI: مرتب سازي
يعني سازماندهي و مرتب سازي كليه اقلام در دسته هاي بحراني مهم قطعات مصرفي پريوديك و بلا استفاده و يا اقلامي كه فعلا استفاده نمي شوند . بايد اقلام با توجه به اهميت آنها چيده شوند و اقلام بلا استفاده دور ريخته شوند . با اين حجم قطعات و ابزار آلات در محل كار كاهش مي يابد .
SEITON: سازماندهي
يعني هر چيزي بايد داراي محل مشخصي باشد و در همان محل قرار گرفته باشد . با اين كار ابزار و قطعات به سهولت پيدا مي شوند .
SEISO: نظافت
يعني تميز بودن هميشگي محل كار
SEIKETSU: استاندارد سازي
براي كليه فعاليتها بايد استانداردهايي تدوين واجرا شود.
SHITSUKE: انضباط
استفاده از5S در زندگي شخصي و تبديل آن به صورت يك عادت در كليه افراد سازمان
TPM - ركن دوم: نت خود كنترلي (Autonomous Maintenance)
اين ركن اپراتورها را آماده مي كند تا بتوانند فعاليتهاي ساده نگهداري و تعميرات را انجام دهند . در نتيجه براي استفاده بهتر از تخصصهاي نت زمان بيشتري موجود خواهد بود .
سياست ها :
عدم بروز توقف در تجهيزات
انعطاف پذيري اپراتورها در انجام وظايف توليدي و تعميراتي
از بين بردن اشكالات در منابع هنگام داد و ستد با تامين كنندگان
گام به گام انجام دادن فعاليتهاي نت خود كنترلي
قدمهاي اجراي نت خود كنترلي :
آماده سازي پرسنل
نظافت مقدماتي دستگاهها
تعيين پارامترهاي اندازه گيري
ثبت استانداردهاي فعاليتهاي آزمايشي انجام شده
بازبيني كلي
بازرسي خود جوش
استاندارد سازي
خود مديريتي
TPM - ركن سوم : كايزن(KubetsoKaizen)
كايزن يك تركيب ژاپني است كه از دو كلمه"kai" به معني تغيير و"zen" به معني خوب ( براي بهتر شدن) تشكيل شده است . اساسا كايزن براي بهبود هاي كوچك ولي به صورت مستمر و با مشاركت كليه افراد سازمان است. كايزن در واقع متضاد يك نوآوري بزرگ و آني است . كايزن معمولا به سرمايه گذاري چنداني نياز ندارد. اصل و اساس كايزن اين است كه تعداد بسيار زيادي پيشرفت كوچك به سمت بهره وري, اثر بخشتر از چند پيشرفت بزرگ در يك سازمان است اين ركن بر روي كاهش اتلافهاي مؤثر بر بهره وري در محيط كاري تمرکز دارد. با استفاده از دستورالعملها و عمل به جزئيات آن ما اتلافها را به روش سيستماتيك و با استفاده از ابزارهاي گوناگون كايزن از بين مي بريم. اين فعاليتها امور توليدي را محدود نكرده و در سطوح مديريتي نيز به سادگي قابل پياده سازي است .
سياست ها :
تمرين موضوع فعاليتهاي بي نقص در هر حوزه
پيگيري مصرانه براي تحقق اهداف كاهش هزينه در تمام حوزه ها و منابع
اصرار جدي براي افزايش اثر بخشي تجهيزات
استفاده از تحليلPM به عنوان يك ابزار براي حذف اتلافها
تمركز بر روي ساده سازي فعاليتها
ابزار كايزن :
تحليلPM
تحليل چرا ؟ - چرا ؟
خلاصه اتلافها
ثبت كايزن
برگه ثبت خلاصه كايزن
هدفPM بيشينه كردن اثر بخشي تجهيزات است .TPMبربيشينه كردن سودمندي ماشين آلات تاكيد دارد نه بر افزايش محض زمان دسترسي دستگاهها.سودمند سازي انرژي , مواد ,اپراتورها و بهبود مستمر كارايي به عنوان يكي از اركان فعاليتهايTPM است .TPMحاصل افقي بينهايت از بهره وري و دستيابي به اثربخشي است . فعاليتهاي كايزن سعي دارد 16 اتلاف اساسي را به طور كامل از بين ببرد .
16 اتلاف اساسي در يك سازمان عبارتند از :
اتلاف |
موضوع |
خرابي و توقف خط اتلافهاي ناشي از راه اندازي و تنظيم اتلاف ناشي از برش قطعه اتلاف ناشي ازStart دستگاه توقفات جزئي و زمان مرده تغيير سرعت خط عيوب كيفي و دوباره كاري ها زمانهاي توقف برنامه ريزي شده ( زمان صرف غذا ) |
توقفات مؤثر بر كارايي تجهيزات و ماشين آلات |
اتلافهاي مديريتي اتلافهاي ناشي از حمل و نقل اتلافهاي ناشي از سازماندهي خط اتلافهاي ناشي از پشتيباني اتلافهاي ناشي از اندازه گيريها و تنظيمها |
مؤثر بر كارايي نيروي انساني |
اتلاف انرژي اتلاف ناشي از شكست ابزار جيگ اتلاف محصول |
مؤثر بر اثر بخشي و كارآيي منابع |
دسته بندي اتلافهاي 16 گانه :
جنبه اتلاف |
بروز موردي |
نوع مزمن |
علت بروز اتلاف |
علت بروز به سادگي قابل ردگيري است و رابطه علت و معلول به راحتي كشف ميشود . |
اين نوع اتلافها براحتي قابل ردگيري و شناسايي نيستند و حتي با كنترل هاي مستمر نيز شايد نتوان اين نوع مشكل را حل نمود |
راه حل |
براحتي مي توان سيستمهاي كنترلي را براي اين نوع اتلافها برقرار نمود |
اين نوع اتلافها براثر چندين نقص نهفته در دستگاه يا روش بروز مي كند |
ميزان اتلاف و يا ضربه |
يك اتلاف كوچك مي تواند بسيار پر هزينه باشد |
معمولا يك دليل تنها باعث بروز اين اتلاف نمي شود و مجموعه اي از دلايل عامل خرابي و اتلاف هستند |
فركانس وقوع |
معمولا داراي فركانس پاييني هستند |
فركانس خرابي بالاست |
فعاليت اصلاحي |
معمولا پرسنل توليد واپراتورها قادر به اصلاح مشكل هستند |
براي رفع مشكلحضور متخصصين مهندسي فرآيند كيفيت و تعميرات ضروري است |